Tenner og graviditet

En del blivende mødre får hull i tennene under graviditeten. Ofte skyldes dette mer at gravide spiser oftere enn på hormonforandringer. Enda vanligere er det at tannkjøttet blir mer lettblødende.Blivende mødres matvaner endres ofte under graviditeten. Vanligvis spiser man hyppigere enten fordi det rett og slett er vanskelig å spise mye av gangen eller fordi man oftere er sulten.Får du mange hull når du venter barn kan det skyldes at tennene dine var uvanlig sårbare allerede før graviditeten. Det er vanlig å ha begynnelsen til hull i tennene og selv om du nylig har vært hos tannlegen er det trolig at disse små hullene ikke har blitt boret opp. I dag tror man nemlig at slike hull ofte tilheler av seg selv om man bedrer munnhygiene, kostvaner og evnt øker fluortilskuddet. Det er betydelig bedre at disse små hullene tilheler enn at man borer dem opp og legger fyllinger. En tann uten fyllinger er alltid best.

Tannkjøttsbetennelse
Ofte blir tannkjøttet litt hovent når man venter barn, akkurat som andre slimhinner i kroppen. Dessuten reagerer det både raskere og kraftigere på de bakteriene vi alltid går rundt og bærer på. Det kalles graviditetsgingivitt. Man tror at det er hormonene som er årsaken, men ofte handler det også om at munnhygienen har blitt dårligere.

En graviditetsgingivitt er som en helt vanlig tannkjøttsbetennelse. I verste fall kan det hindre deg fra å komme til ordentlig med tannbørsten ved tannkjøttskanten.

Om du tar godt vare på munnen din forsvinner betennelsen og hevelsen, helst før du føder barnet ditt. Om ikke problemene skyldes andre forhold.

Slik behandler du betennelsen
Sørg for at du rengjør tennene grundig èn gang pr dag. Om det er litt ømt og blør er ikke dette uvanlig i starten. Husk at grundig børsting ikke er det samme som hardt! Det er bedre å børste lenge, dvs ca 2 minutter, og bruke en systematisk skrubbeteknikk alternativt en elektrisk børste. Tanntråd er også viktig. 25 prosent av bakteriene sitter mellom tennene og fjernes ikke av tannbørsten. Det er bedre å rengjøre grundig èn gang pr dag enn «halvbra» to ganger pr dag.

Kvalme
En del gravide har det ikke så bra under graviditeten og plages ofte med kvalme og oppkast. Magesyren som kommer opp når man kaster opp er svært sur. Hvordan klarer da tennene seg under disse daglige syrebadene? Ganske bra faktisk. Ofte er du bare dårlig i en kortere periode og i denne tiden hender det som regel ikke noe med tennene.

Å tenke på
Noe det er lurt å tenke på er å vente en stund med å børste tennene etter at du har kastet opp. Det kreves kanskje litt viljestyrke for å klare dette ettersom tannbørsten ofte kjennes som den eneste redningen. Men magesyren løser opp emaljen og børster du mens tannoverflaten er mykere kan du skade tennene.

Skyll isteden munnen med vann eller fluorskylling (fås kjøpt på apoteket). Etter omtrent en halv time har emaljen blitt hard igjen og klarer en vanlig tannbørsting uten å ta skade.

Noen råd om du har problemer med tannbørsting Om du svelger tre ganger på rad og førsøker en fjerde gang setter du ofte brekningsrefleksen ut av spill i noen sekunder. Da har du litt ekstra tid slik at du får børstet de bakerste tennene.

Et annet triks er å stå på et ben og telle til tyve samtidig som du børster de bakerste tennene. Da får du rett og slett noe annet å tenke på! (Dette fungerer faktisk for noen, men ikke for alle.)

Du kan også skaffe deg en mindre tannbørste som ikke tar så mye plass langt bak i munnen. Elektriske tannbørster med en såkalt oscillierende bevegelse (dvs at de går 180 grader rundt og deretter tilbake) er både mindre og viser seg å gi gode resultater når bakterier skal fjernes.

Bakteriedrepende midler
Om det er så ille at du ikke klarer å børste tennene fordi du brekker deg eller er svært dårlig, finnes det munnskyllemidler å få kjøpt på apoteket. Et eksempel er Corsodyl som inneholder klorheksidin. Slike midler skal bare brukes i en kortere periode og kan av og til gi misfarging på tennene. Denne misfargingen kan tannpleier eller tannlege enkelt fjerne senere. Om du bruker skyllemidlene kun i en kort periode er risikoen for misfarging og evnt soppinfeksjoner i munnen mindre. Les informasjonen på flasken nøye eller ta kontakt med oss om det er noe du lurer på.

Blir tennene dårligere under graviditeten? Du har kanskje hørt at barnet stjeler kalsium fra morens tenner som deretter blir skjøre? Det stemmer ikke! Tennene hos en voksen person er ferdig dannet og fra allerede ferdige tenner kan det ikke trekkes ut stoffer. Den eneste måten å påvirke tennene er utenfra gjennom hva du spiser og hvordan du steller dem.

Matvaner under graviditet
Når du er gravid kan det være ekstra lett å gi etter for suget og begynne å småspise. Dessverre er det nettopp småspisingen som er farlig for tennene.

Hver gang du putter noe i munnen dannes det syrer som etser på tennene. I omtrent èn time pågår syreangrepet. Det beste er derfor å spise ordentlig fem-seks ganger om dagen, ettersom munnen da rekker å hvile mellom måltidene.

En del blivende mødre føler seg dårlig under graviditeten og får problemer med å spise ordentlige måltider. Velger du å spise oftere istedet så forsøk å spise ting som ikke inneholder for mye sukker. Dette gjelder også drikke. Vann er ufarlig for tennene. Også kaffe og te uten melk og sukker er skånsomt.

Tannlegebesøk under graviditeten
Det finnes ingen større grunn til å gå til tannlegen kun fordi du har et barn i magen. Det beste er å gå regelmessig – om du er gravid eller ikke. Det vanlige er at man foretar undersøkelse av tenner og munnhule èn gang i året, men enkelte behøver å gå hver sjette måned eller oftere. Det avhenger av hvor utsatt munnen din er og hva tennene tidligere har vært utsatt for.

Er røntgen skadelig?
Mer eller mindre farlig stråling finnes overalt. Derfor forsøker vi å unngå å spe på dosen gjennom å ta røntgenbilder på gravide. Ved at vi bruker digital røntgenteknikk er imidlertid dosen svært liten og derfor er det bedre at vi bruker røntgen når det er behov for det f.eks for å oppdage hull om det er lenge siden siste kontroll. Fortell oss alltid om du er gravid slik at vi kan ta hensyn til dette!

Er bedøvelse skadelig?
Det er ingen fare ved å få bedøvelse når du venter barn eller ammer. Bedøvelsesemidlene som vi bruker er godkjent av helsemyndighetene og brukes på både gravide og ammende. Fortell oss imidlertid om du ammer eller er gravid slik at vi kan ta hensyn til dette!